Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday 7 July 2011

RINDU?

Rindu?
Bertanya tentang rindu. Apa itu rindu? Apakah makna rindu itu.

Rindu adalah meninggalkan yang majazi dan menggapai yang hakiki. Rindu adalah menyatukan segala takluk pada jasmani dan rohani. Rindu adalah segala keluh-kesah dan tunduk menyerah. Dan sekian banyak lagi nukilan jiwa tentang rasa yang menjalar itu.

Ada pertemuan, ada perpisahan dan di sinilah makna rindu itu memberi peranan. Tapi, ada juga yang tidak bertemu, masih terasa rindu itu. Tidak percaya? Hanya tuhan sahaja yang tahu perasaan rindu kita kepada orang yang tersayang. Seberapa penting rindu itu tergantung kepada orang yang dirindui dan seberapa lama rindu itu bertahan terhadap orang yang dirindui. Ada orang, walaupun jauh beribu batu sekalipun, masih berhubung untuk menghilangkan rindu. Tapi, tuhan saja yang tahu perasaan itu bagaimana. Siapa yang berdaya menahan rasa rindu? Apabila rindu itu menyapa, sakitnya rasa yang menghimpit hati itu hanya yang merindui sahaja yang merasainya.

rindu itu datang lagi
menyapa diri di kala sepi

melakar rasa di lubuk hati

wahai rindu mengapa menghimpit hati?


andai aku tahu ini rasa rindu
merindui si cinta hati yang dikasihi

menyayangi dia sepenuh hati

akan aku simpan rindu ini
terjalin rapi di tangkai hati

biar tersemat kukuh tidak berlari
merungkai segala kekeliruan hakiki

aku ingin engkau disini

menemani saat aku sepi
aku rindu setengah mati

tanpa kau di sisi


kadang aku lelah

kadang aku sedar

sakitnya menahan rindu


Tiba-tiba aku rindu. Tiba-tiba aku ingat. Tiba-tiba aku ingin bertemu. Kenapa? Padahal aku sudah tahu, ianya mustahil. Aku cuba sembunyi. Sembunyi jauh. Jauh sampai ke dalam tempat yang paling dalam tapi tetap tidak mampu untuk sembunyikan rasa rindu yang membunuh ini. Aku rimas. Rimas dengan rindu ini. Rasanya menyeksa dan aku rimas diseksa seperti ini.

Mama RINDU Isya!

No comments:

Post a Comment